Ámok
Fearchild 2005.08.01. 11:49
..
Ámok
- a harmadik album
- Kiadóváltás (Hammer Records)
- 1999.
- Készítői: Bob Macura (ének & bass) Matlári Miklós (billentyű) Glaug Iván (gitár) Gajda Ferenc (dob)
Végre elkészült a Nevergreen legújabb albuma! Sokan várták már ezt az anyagot, s jópár hallgatás után bizton állíthatom, nem hiába. Sajnos a második lemezt nem hallottam, így csak az elsőhöz tudok viszonyítani. Maradt a gótikus doom, sokkal jobb előadásban. Történt néhány tagcsere a bandában, új gitáros és dobos érkezett. De hogy őszinte legyek, ha nem tudtam volna, nem vettem volna észre. Próbáltam kedvenc dalt keresni, de az összeset felesleges volna felsorolni, egyet kiemelni pedig lehetetlen. Egyik nóta jobban tetszik, mint a másik. Ami érdekesség ezen a lemezen, az a Carmina Burana feldolgozás. Remélem, hamarosan beindul az intenzív koncertezés, és akkor majd lehet lobogtatni a hosszú hajakat (már akinek van - ugye Rob... -megj. Ákostól...). De a headbangelés akkor is mehet! Valamint lehetne nyergelni újra a lovakat - de ezúttal nem galoppozáshoz...
Hosszú várakozás után végre egy kiadó fel merte vállalni (vagyis át merte vállalni) hazánk egyik legegyénibb zenei világgal és az egyik legkitartóbb rajongótáborral rendelkező zenekarának 3. albumának kiadását. Jómagam is a várakozók közé tartoztam, óriási kíváncsisággal kezdtem hallgatni az Ámokot. Majd bő 50 perc múlva vegyes érzelmekkel néztem magam elé. Először is, nem tudok elmenni a lemez Nevergreenhez nem méltó megszólalása mellett. Szinte demós szintű a hangzás, a mély hangok tompán búgnak, az ének és a szinti nem elég dinamikus, és a gitár sem az igazi. Pedig a Nevergreen egyik titka pont az azonnal magával ragadó megszólalásban rejtezik - szerintem. Jung Norbert - ex-gitártanárom - úgy látszik megsüketült, de legalábbis a fülére ült, amíg hangmérnökösködött a korongnál. Zeneileg nem változott semmit a csapat, az Ámok egyenes folytatása az Éj szeme c. korongnak, bár mintha még egyszerűbbek lennének a nóták, a dob- és gitártémák nincsenek agyonbonyolítva, az énekdallamok és a szövegek sem hoznak semmi újdonságot, jelentkezett a "mintha ezt már hallottam volna" esete. Mindezek ellenére az a tipikus hangulat ott figyel a lemezen, és biztos vagyok benne, hogy nem is tenne jót nekik, ha túl sokat variálnának a zenén és a körítésen, a Nevergreen úgy jó, ahogy van. Pont azt szeretem én is bennük, hogy konkrét hatásokat nem nagyon lehet rájuk húzni, és már az első lemeztől tipikusan "Nevergreenes" az, amit létrehoztak. Másoknál ezt a fajta borongós, monumentális hangulatot nem lehet felfedezni, ez az övék. Az korongon feldolgozták Orff Carmina Burana c. művének fő tételét, elképesztően jól sikerült, mintha Orff nekik írta volna az O Fortunát személyre szabottan. Viszont A szerelmed vágya vére eredetije kevésbé tetszik, és a címadó nóta átdolgozása sem üt. Sajna. Minden vegyes érzelmem ellenére tetszik az Ámok, azért, mert Nevergreen, azért, mert olyan, amit más nem tud, de legközelebb a hangzást illene a zenekar szintjéhez igazítani
NEVERGREEN: Ámok (1999)
Hááát... nem is tudom. Szokni kell ezt, de nagyon. Amikor először hallgattam az anyagot bent a munkahelyemen (jó kis munkahely, mi?), nem volt semmi gondom, tetszett nagyon. Aztán hazajöttem, benyomtam a CD-t a hifibe, és egyből fintorogni kezdtem. Ami ui. a melóhelyen a számítógép mini hangfalain abszolúte nem jött ki, az itthon a komolyabb cuccon üvöltő valósággá vált. A lemez ugyanis meglehetősen gyérül szól, nincs mit szépíteni rajta. Nem igazán értem, hogy mi történhetett, mert a kiválóan megröffenő előző korong ugyenebben a stúdióban készült, és Szöllősi Vágó János is ott volt, akárcsak most. Ha az Ámok is úgy dörrenne, mint a jól sikerült előd, akkor egy szavam sem lenne, de ezt így most nem nagyon tudom hova tenni. Az egész sound valahogy iszonyú mélyről dübörög elő, ami még nem lenne baj, de eközben mégis erőtlen és tompa a megszólalás. A dobhangzás sem igazán smakkol nekem, és hiányolom a hangzásképből a húzós, karcos, szakítós közepes hangmagasságot, amitől pedig igazán szaggathatnának a riffek, együtt az intenzíven dohogó mélyekkel. Néhány hallgatás után persze hozzá lehet ehhez szokni, de ezek a nóták akkor is többet érdemelnének, főleg a kellemesen döngető előző korong után. De hát ez van, ezt kell szeretni.
Ennyit a hiányosságokról. Mert ezt leszámítva megint egy power/doom klasszikussal állunk szemben, Matlári Mikiék újfent kiváló nótákkal rukkoltak elő. Minden igazhitű NEVERGREEN fan csak csettinthet az olyan dalok hallatán, mint a Mindörökké, az Én vagyok az Éj az Ítélet nélkül, a fájdalmasan szép Requiem, vagy a Carl Orff-féle Carmina Burana fémesített feldolgozása. Egetverő zenei változások hál'Istennek nem történtek, talán csak annyi, hogy leheletnyivel több most a darkos hangulat a nótákban, és egy-két helyen pedig az Icon/Draconian Times korabeli PARADISE LOST hatása is tetten érhető. Mondjuk ez szerintem senkinek nem fog gondot okozni. A Vol. 10. fanzine-es Kelemen Zoli barátom az MHH-s kritikában kifogásolta az első lemezes A szerelmed vágya vér újragondolását, de nekem bejön ez a verzió is. Viszont az Ámok orkesztrális változata szerintem is kissé felesleges, az a nóta úgy jó, ahogy van. Nem mintha ez a változat rossz lenne, csak tőlünk nyugatabbra az ilyesmiket maxikra vagy EP-kre szokták rátenni csemege gyanánt. Egy vadiúj nóta jobban esett volna. Ami viszont nagyon tetszik, az a relatíve tempósabb Mindörökké és a balladisztikus Requiem. De tul.képpen az egész korong erős, akinek eddig bejött a NEVERGREEN, az most sem fog csalódni. Csak a hangzással ne kellene ennyit birkózni...
És még valami. Eddig senki sem említette meg tudtommal, de ez a csapat tényleg egyéni. A hangulat miatt persze adja magát a SABBATH/SOLITUDE AETURNUS/klasszikus CANDLEMASS/TAD MOROSE hasonlat, de zeneileg ugyanakkor teljesen önálló úton jár a NEVERGREEN; csakis a rájuk jellemző egyéni módon állítják elő ezt a súlyos, monumentális fémzenét. Ezt a power/doom-nak titulált stílust ÍGY csakis ők művelik. És ez nagyon nagy dolog. Bizony.
99. 11. 16. Sch-dt
01. Enyém a bosszú
Enyém a bosszú mámora Legyél átkom néma vándora
Legyél hideg éjszakám Tested méreg, tiltott Kánaán
Izzon húsod oltárán Az éj szívében Ölel örök trónusán Az alvilág Sötét vére megtalál Az éj keresztje Égjen lelked templomán Az Éj-király
Enyém a feltámadás Tested méreg, néma árulás
02. Mindörökké
Idegen szelek hozzák Nevét nem mondta el Elveszett mindörökre Csontjainkban elrejtett jel
Fenn az égen egy csillag Követi a nyomát Ezer arcán az árnyék Játsza sorsunk örök viharát
Ne a fájdalom és ne a vétek Ne a sors, ne a bûn, ami ûz Ne a bûn, sem a tûz, amit érzek Hozza el, mert a vágy bennem él
Elveszett rég az álmunk Õseink bûne él Elveszett mennyországunk De a vágy a szívünkben él
03. Fájdalomban égj
Jöjj a széllel Bennem nincs remény Fájdalommal Hideg szenvedély
Én az örök vesztes Éhes testedért Elárultuk egymást Lelkünk elvetélt
Fájdalomban égj Jöjj a tûzzel Égõ áldozat Bukott Angyal Légy a kárhozat
Fölénk nõtt az árnyék Elveszett remény Megtagadtuk egymást Könny a tegnapért
04. Soha már
Soha már nem szül fényt az ár Én még emlékszem mennyi sír Árnyunk némán sír a lelkem Sötét víz sodra mélyre visz Az éjszakában legyél hû Élõ szemfedõ a testemen
Fáj minden szó, mint a kés Az éj szívében Még él az árny, megpihent A lelkemen
Soha már nem találsz hozzám És mégis várlak Soha már nem száll fel az árny A lelkemrõl
05. Requiem
Fáj a szó, ha értünk jön a végzet Voltál testem mámora Voltál szél, mely elhozta a lángot Voltam sorsod látnoka
Sötét vágy, beteg lelkem vére Minden szavad kárhozat Bûnbeesés nélkül nincs megváltás Vér nélkül feláldozva
Felejtsd el, ha elárultál végleg Felejtsd el az összes álmomat Kiégett az érted izzó vérem Felejtsd el az alvó vágyakat
Leszek víz lelked holtágán Leszek évek vándora Leszel vágy, mely elkisér a sírig Be nem teljesül soha
(egy Hölgynek)
06. Ó, Fortuna (zene: Carl Orff [Carmina Burana részlet]) (szöveg: ismeretlen középkori szerzõ)
Ó, Fortuna Csalfa Luna Egyre másra változol Hol növekszel Hol meg elfogysz Mert az élet ronda sor
Elcsavarja Igazítja Játszva az ember fejét Mind szegénység Mind kevélység Olvad tõle, mint a jég
Szörnyû sors ver Átkos sors ver Szeszéllyel forgó kerék Ó, cudar sors Esztelen sors Foszlik szét minden remény Ködfátyolban Alattomban Környékeztél meg engem is Tréfád által Csupasz háttal Állom mostan vétkeid
Jó szerencse Kegyes kedve Engem immár cserbenhagy Nyom a bánat Nyavalyának Kénye-kínja fojtogat Még ez órán A lant húrján Dalt zendítsen ujjatok S a balsorson Mely tör folyton Vélem együtt sírjatok
07. Ítélet nélkül
Arcunkra fagyva a jeled Szemünkre fagyva az éj Ítélet nélkül elveszek Õseink bûneiért
Elfelejtettük a neved Az égõ áldozatért Tornyaink csúcsán a jeled Izzik a kárhozatért
Hozza el a végzet Fáradt alkonyát A megváltás hajnalát Sötét angyal szárnyán Néma éjszakák Lent a mélyben megtalál
Új Jeruzsálem felépül Õseink hamvaiért Álmaink mélyén a hajnal Csontjaink mélyén a lét
08. Hozza el az éj
Hozza el az éveket Szemeid messzi fénye Árnyam a lelkeden Idegen tél reménye
Hozza el az éj Minden könnyedért Minden imád ébredését Hozza el a vágy Hideg alkonyát Szavaink néma lelkét
Elveszett rég a tûz Mostoha évek mámora Istenek alkonya Ébredés néma bíbora
Festi az éjszakát Emléked halvány fénye Utolsó versszakát Írja a Hold szívébe
Hozza el az éj Néma köpenyét Minden sóhaj ébredését
Hozza el a vágy Sötét zászlaját Ajkaink szomjas rését
09. A szerelmed vágya vér
A szemed mélyén éj Benne hideg tûz ég A lelked mélyén tó Visszavár
Szerelmed sötét hold Mely sosem kel fel De húsod lázban ég Visszavár
A szerelmed vágya vér Még fáj, még él A szerelmed vágya vér
A vágy még visszatér A szerelmed vágya Szívedben újra él A sötét vér
Az életem alkonyán Még egyszer jöjj el A sírom magad légy Amíg élsz
10. Idegen földön
A lépteid hallom Elhozzák álmaim A sóhajod hallom Felébresztik vágyaim
A tested érzem Nem múlt el a fájdalom Idegen éjben Szabadságom hordozom
Idegen földön Kerestem a lelkedet Arcod az éjben Nem találta szívemet
Tested a fényben Szemed rég nem vétkezett Várod a hajnalt Pedig rég megérkezett
Tedd meg egyszer Most az egyszer Múljon el a félelem Hívjál vissza csak egy éjjel Hogyha félsz, én megteszem
11. Én vagyok az éj
Az elveszett idõ Az arcodra nõ A vérem a hajnal A testedben kõ
A lelkemben nõ az árny Az átok elszáll Az ígéret elveszett Az ébredés fáj
A víz hátán jártam A lelkem erõs A mélységre szálltam A múltam jövõ
12. Ámok
Instrumentális verzió
|